ایساک آلبنیس

ایزاک آلبینز

ایساک آلبنیس (به اسپانیایی: Isaac Manuel Francisco Albéniz y Pascual) آهنگساز و نوازنده پیانو اهل کاتالونیای اسپانیا بود.
او نمادی از تولد دوباره موسیقی اسپانیا در آغاز قرن بیستم میلادی در اروپا به‌شمار می‌رود.

ایزاک آلبینز

زندگی‌نامه

در ۲۹ مه ۱۸۶۰ در کامپردن به دنیا آمد.
خواهر بزرگترش وقتی آیزاک ۳ ساله بود آموزش موسیقی را به او آغاز کرد.
آیزاک به واسطه تیزهوش بودن توانست در ۴ سالگی برای اولین بار موسیقی اجرا کند.
هفت ساله بود که توانست در آزمون ورودی هنرستان موسیقی پاریس موفق شود ولی به خاطر سن کم نتوانست مجوز تحصیل در هنرستان را پیدا کند.
نوجوان بود که جهانگردی را آغاز کرد و از آمریکای جنوبی تا آمریکای شمالی سفر کرد و هرجا که می‌توانست کنسرتی برگزار می‌کرد.

ایزاک آلبینز

در سال ۱۸۸۰ به پراگ، وین و بوداپست سفر کرد.
دوران اوج فعالیت حرفه‌ای او بین سال‌های ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۲ بود، این در این سال‌ها سرتاسر اروپا کنسرت برگزار کرد و با استقبال بسیار روبرو شد.
آیزاک در سال ۱۸۸۳ با یکی از شاگردانش به نام روزینا یوردانا ازدواج کرد و دارای ۳ فرزند شد.
آیزاک آلبنیس در ۱۸ مه ۱۹۰۹ در کمبلوله‌بَن در فرانسه درگذشت و در بارسلون به خاک سپرده شد.
او به‌ویژه بخاطر آثارش برای پیانو که الهام گرفته از موسیقی محلی اسپانیا است شهرت دارد. همچنین چندین اثر او به خوبی برای گیتار تنظیم شده که یکی از آنها آستریاس است.
تنظیم این قطعه برای گیتار توسط فرانسیسکو تارگا صورت پذیرفته‌است.

برخی از آثار

ایبریا
چند اپرا
سوییت اسپانیول
سوییت اسپانیول (۲)
۲ کنسرتو پیانو
پوئم سمفونیک «کاتالونیا»

ایزاک آلبینز

شاید گزاف نباشد که بگوییم جوهر موسیقی اسپانیایی را بطور کامل می‌توان در قطعه آستوریاس (Asturias) از ایزاک آلبنیز دریافت کرد.
قطعه‌ای که همواره مورد علاقه آندره سگوویا و کلیه نوازندگان گیتاری که از او پیروی می‌کنند بوده و خواهد بود.
Asturias به اندازه‌ای در حیطه نوازندگی گیتار شناخته شده است که احتمالا شنیدن این واقعیت که اصل این اثر اولین بار برای پیانو نوشته و تنظیم شده است، مایه شگفتی بسیاری خواهد بود.
آلبنیز این قطعه را در اوایل دهه ۱۸۹۰ به احتمال بسیار زیاد در لندن، جایی که او را به عنوان نوازنده پیانو و آهنگساز می‌شناختند به رشته تحریر در آورده است.
قطعه مذکور برای اولین بار در بارسلون اسپانیا توسط خوان پوجل (Juan Pujol & Co) در سال ۱۸۹۲ بعنوان مقدمه یا پرلودی برای موسیقی ای در سه مومان تحت عنوان ترانه های اسپانیایی (Chants d’ Espagne) منتشر شد.

پنج سال پس از آن خوان پوجل و اتحادیه موسیقی اسپانیا (Union Musical Española) با همکاری یکدیگر مجددا نسخه‌ای دیگر از این اثر را در پنج موومان در مادرید منتشر نمودند.
اما هفت سال بعد در سال ۱۹۱۱ یعنی دوسال پس از مرگ آلبنیز، ناشری آلمانی تبار به نام هاوفمایستر (Hofmeister) برای اولین بار نسخه کاملی از این اثر Albeniz را تحت عنوان سوییت اسپانیایی اپوس ۴۷ (Suite española, op. 47) منتشر نمود.
طبق آنچه قبلاً در سال ۱۸۸۶ اعلام شده بود اصل این قطعه هشت موومان بود که تا آن زمان تنها چهار موومان از آن تحت نام های متعدد منتشر شده بود.
چهار موومان جدید به منظور تکمیل قطعه به آن افزوده شد و ناشر کلیه قطعات را در این سوییت اسپانیایی گرد هم آورد.

ایزاک آلبینز

تصمیم بر این شد تا نامی که برای این اثر موسیقی انتخاب می شود متناسب با ۲۵ سال قبل باشد به همین علت برای موومان‌های مختلف اسامی شهرها و مراکز استانهای مختلف اسپانیا انتخاب شد و قطعه موردنظر ما Asturias نام گرفته شد.
پاسخ مثبت است؛ زیرا عنوان یک اثر به نوعی ویژگی‌های آن را در خود نهفته دارد و پیش از شنیده شدن توسط مخاطب تصویر ذهنی از موسیقی در شنونده ایجاد می‌کند.
همانطور که گفته شد مجموعه موسیقی موردبحث ما اولین بار تحت عنوان Chants d’ Espagne منتشر شد که به شدت تحت تاثیر موسیقی منطقه آندلوس یعنی مهد فلامنکو قرار گرفته بود.

ایزاک آلبینز

با بررسی و مقایسه موسیقی (نوعی ساز بادی با کیسه هوا) های منطقه آستوریاس و موسیقی گیتار آندلوس می‌توان دریافت که تنها موسیقی منطقه آستوریاس برای آلبنیز منشاء دریافت ایده تهیه این قطعه نبوده است و او از فرهنگها و موسیقی های مختلف اسپانیا برای تهیه این قطعه الهام گرفته است.
بنابراین با توجه به این موضوع قطعه مورد نظر را چه باید نامید؟ بدون شک نسبت دادن نام Asturias نمی تواند انتخاب خوبی باشد چرا که گفتیم سر منشاء این قطعه موسیقی تنها منطقه آستوریاس نبوده است. پرلود با شماره اپوس هم نمی تواند هویتی برای این قطعه زیبا ایجاد کند لذا بنظر می رسد کلمه لیندا (Leyenda) به معنی “افسانه” که ناشر در کنار نام قطعه بکار برده بود انتخاب بهتری باشد.

نت آهنگ آستوریاس