ترغیب مشتری به انتخاب فروشگاه شما با آهنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید

چه نوع آهنگ‌هایی را باید انتخاب کنید تا مشتریان برای خرید از فروشگاه شما ترغیب شوند؟

انتخاب موزیک اشتباه برای کسب‌وکار شما می‌تواند منجر به نارضایتی مشتری شود – این امر باعث می‌شود مردم فروشگاه شما را بدون تمایل به بازگشت مجدد، ترک کنند و فروش‌تان کاهش یابد.

در حالیکه، انتخاب موسیقی مناسب می‌تواند مشتریان را تشویق کند تا نه تنها زمان بیشتری را در فروشگاه شما بگذرانند، بلکه مجددا نیز برای خرید به فروشگاه شما مراجعه کنند.

به جای انتخاب کردن آهنگ‌هایی که علاقه دارید، آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که فضای موردنظر را در فروشگاه ایجاد می‌کنند؛ به عنوان مثال، اگر شما کالاهای گران‌قیمت و لوکس به فروش می‌رسانید، موسیقی کلاسیک می‌تواند برای فروشگاه شما مناسب باشد.

عوامل موثر در انتخاب موسیقی برای فروشگاه‌تان

در انتخاب موسیقی مناسب برای محل کسب‌وکار خود حتما به این نکات توجه داشته باشید:

  • صدای موسیقی تا چه میزان باید بلند باشد؟
  • موسیقی انتخابی چه ارتباطی با کالایی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید، دارد؟
  • انتخاب سرعت مناسب برای موسیقی.
  • ژانر مناسبی برای موسیقی انتخاب کنید بطوریکه منعکس‌کننده آن چیزی باشد که به مشتری می‌فروشید.

این روزها، صاحبان کسب‌وکار باید بهترین خدمات ممکن را در اختیار مشتریان قرار دهند و همچنین تعامل صحیحی بین خرید اینترنتی و خرید حضوری از فروشگاه را ایجاد کنند تا یک تجربه خرید منحصربه‌فرد را برای مشتری ایجاد کرده و باعث حفظ مشتری و درنهایت افزایش فروش شوند.

چرا پخش موزیک مناسب برای کسب‌وکار شما مفید خواهد بود؟

  1. برندسازی: با این کار شما می‌توانید برای کسب و کار خود برند ایجاد کرده و آنرا از برندهای دیگر متمایز کنید. سرعت، شدت و سبک موسیقی انتخابی شما می‌تواند، حتی قبل از اینکه مشتری وارد فروشگاه شود، ویژگیهای برند تجاری شما را به مشتریان نشان دهد. تصور کنید شما برای خرید یک دست کت و شلوار در حال گشت زدن در بازار هستید. مسلما، وارد مغازه ای نخواهید شد که یک موسیقی ریتمیک یا موسیقی رپ گذاشته باشد، چرا که احتمال می‌دهید چنین فروشگاهی کت و شلوار رسمی نداشته باشد.
  2. ایجاد فضای مناسب: از آنجائیکه رقابت در حوزۀ تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر شدت پیدا کرده است، کیفیت تجربۀ خرید مشتری بعنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های متمایزکننده برای کسب‌وکارهایی به حساب می‌آید که فقط فروش حضوری دارند. موسیقی نقش مهمی در ایجاد تجربۀ خوب خرید برای مشتری ایفا می‌کند، بطوریکه چهار پنجم خرده فروشان کوچک معتقدند اگر پخش موسیقی را در مغازه‌شان متوقف کنند، آسیب بزرگی به فروش خود وارد کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی نه تنها بر روی جوّ فروشگاه تاثیر می‌گذارد بلکه بر روی روحیه و احساسات خریداران نیز بسیار مؤثر است. صاحبان کسب‌و‌کار با تغییر در سرعت و سبک موسیقی انتخابی، می‌توانند تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در محیط کسب‌وکار خود ایجاد کنند.

قبل از هر کاری باید محیط کسب‌وکار خود را تجزیه و تحلیل کنید تا دقیقا بدانید چه نوع فضایی را می‌خواهید ایجاد کنید؟ برای مثال، می‌توانید با پخش موسیقی پاپ یک فضای سرگرم‌کننده ایجاد کنید یا با استفاده از یک موسیقی با ریتمی آرام فضایی آرامبخش و خیال‌انگیز ایجاد نمایید.

  1. سرعت خرید خریداران را تنظیم کنید: مطالعات نشان می‌دهد که سرعت، ریتم و میزان صدای موسیقی‌ای که در فضای فروشگاه پخش می‌کنید می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سرعت حرکت مشتری در فروشگاه داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که موسیقی با ریتم تند باعث افزایش تحریک‌پذیری می‌شود و سرعت حرکت مشتری را بالا می‌برد. برعکس، موسیقی آرام باعث می‌شود تا مشتری با خیلی راحت و با طمأنینه در محیط فروشگاه پرسه بزند.

 استفاده از یک استراتژی مناسب در انتخاب موسیقی باعث می‌شود شما با در نظرگرفتن شرایط مختلف ازجمله اینکه در چه زمانی از روز هستید و اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنید، بتوانید سبک موسیقی مناسبی را برای کسب‌وکار خود انتخاب نمایید؛  به عنوان مثال، ممکن است صاحب یک فروشگاه تصمیم بگیرد برای اینکه مشتریان را ترغیب کند که سریع‌تر فروشگاه را ترک کنند از یک موسیقی با ریتمی تند و صدای بلند استفاده کند. برعکس، ممکن است به هنگام غروب آفتاب از یک موسیقی ملایم و آرام استفاده کند تا مشتریان غرق در دیدن و بررسی کالاهای موجود در فروشگاه شوند.