نقش مهم موسیقی در نوع و میزان خرید افراد

چرا موسیقی در نوع و میزان خرید افراد نقش مهمی ایفا می‌کند؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد که سه ویژگی موسیقی شامل سرعت، درجه صدا و سبک می‌تواند رفتار خرید مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار دهد.

سرعت

میلیمان و همکاران او در طی تحقیقاتی تأثیر سرعت موسیقی را بر روی رفتار خرید خریداران در یک فروشگاه موادغذایی در شهر نیویورک موردمطالعه قرار دادند که نتایج چشمگیری را به دنبال داشت.

زمانیکه موسیقی آرامی پخش می‌شد خریداران زمان زیادتری را در فروشگاه به خرید کردن می‌گذراندند و افزایش قابل‌ملاحظه‌ای (32%) در فروش ناخالص محصولات در مقایسه با زمانیکه موسیقی با ریتمی تند پخش می‌شد، مشاهده گردید.

دلیل این موضوع اینست که پخش موسیقی با ریتم تند باعث تحریک بیشتر افراد شده و درنتیجه منجر به افزایش سرعت حرکت افراد در فروشگاه می‌گردد.

برعکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی پخش موسیقی با ریتمی آهسته از میزان تحریک شدن کاسته و سرعت حرکت خریداران را کاهش داده و درنتیجه منجر به افزایش خرید می‌گردد.

درجه صدا

اسمیت و کورنو در طی یک تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیدند که میزان صدای موسیقی تاثیر مستقیمی بر مقدار زمان صرف شده در فروشگاه دارد؛ به طوریکه، پخش موسیقی با صدای بلند منجر به صرف کمترین زمان خرید در مقایسه با پخش موسیقی با صدای آهسته می‌شود.

با این حال، تعداد فروش در هر دو حالت چندان تفاوتی با هم نداشت.

علاوه براین، تحقیقات نشان داد که پخش موسیقی با صدای بلند باعث ایجاد درک متضادی در میان زنان و مردان در خصوص میزان زمان صرف شده می‌گردد، به این معنا که پخش موسیقی با صدای بلند باعث می‌شود خانم‌ها فکر کنند که زمان، زودتر سپری شده است.

سبک موسیقی

تحقیقات دیگر نشان داده است که در طی فصل تعطیلات، خریداران زمانی که موسیقی مخصوص کریسمس در فروشگاه پخش می‌شود، کالای بیشتری خریداری می‌کنند.

یافته ها نشان می‌دهد که نوع سبک موسیقی سیگنال لازم را برای خرید کالای موردنظر به مغز هدایت می‌کند؛  بعنوان مثال، موسیقی کلاسیک حس خرید کردن و هزینه کردن را القا می‌کند.

درهرصورت، به هنگام انتخاب سبک موسیقی مناسب برای فروشگاه‌تان به این نکات توجه کنید:

اگر شما یک فروشگاه پوشاک مخصوص دختران نوجوان دارید سبک موسیقی پاپ می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

 اگر یک فروشگاه لباس مردانه مختص افراد30 تا 50 ساله دارید، موسیقی پاپ- سنتی ممکن است انتخاب مناسب باشد.

 وقتی افراد موسیقی موردعلاقه خود را بشنوند احتمال بیشتری وجود دارد که خرید کنند.

گاهی اوقات میزان صدای موسیقی را کم کنید

بهتر است برای فروش مؤثرتر و افزایش حجم فروش، همیشه یک موسیقی بک‌گراند در فروشگاه خود داشته باشید؛ اما درجۀ صدای موسیقی میزان ثابت و مشخصی ندارد بلکه کاملا به خود شما بعنوان فروشنده بستگی دارد که بتوانید بهترین درجۀ صدا را برای پخش موسیقی انتخاب کنید تا به مطلوب‌ترین نتیجه دست یابید.