
هنگ درام (هنگدرام) نوعی ساز کوبهای است، که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط فلیکس روهنر و سابینا شارر در کشور سوئیس ساخته شد.
هنگ درام سازی ست که در دسته Idiophoicها یا همان خودصداها تقسیمبندی میشود یا بطور واضح تر ساز هنگ درام ساز کوبهای و ملودیک میباشدکه توسط بدنه خود تولید صدا میکند و هیچگونه پوست یا سیمی در تولید صدا دخالت ندارد.
گفته میشود قبل از ابداع ساز هنگ درام، سازهای دیگری به نام SteelPan با بدنه کاملاً فلزی و ساختار ابتدایی حدود ۱۷۰۰ میلادی در آفریقا و آمریکای جنوبی و بعد از آن از گالنهای فلزی (گالنهایی با ظرفیت ۵۵ گالن) خالی ساخته شده که در جشنها و مراسم طرفداران پر و پا قرصی داشته است و به نوازتدگان آن «پنیست» (Panist) گفته میشود.
هنگ درام از دو قسمت کاملاً جداگانه فلزی ساخته شده. یک قوس در بالا و یک قوس در پایین. قوس بالایی که نتها بر روی این قوس قرار دارند، قسمتِ دینگ (Ding Side) نامیده میشود. طرف دیگر قوس زیرین میباشد که معمولا دارای یک سوراخ بزرگ در مرکز آن است، قسمت گو (Gu Side) نامیده می شود.
نت اصلی ساز هنگ درام یا «دینگ»، بمترین صدای این ساز را تولید میکند؛ که معمولاً ارتباطی با ساختار گام تولید شده توسط ساز ندارد و دیده شده است که برای دو ساز با مجموعه نتهای مشابه، دینگ با نت متفاوتی ساخته میشود. در روش نوشتاری نتهای یک هنگ درام، نت دینگ با یک خط مورب از باقی نتها جدا میشود. به طور مثال
D / A C D E F G A
این مثال نشان میدهد که نت اصلی یا همان دینگ، نت D یا Re میباشد.

هر نت بر روی ساز هنگ درام دارای یک فضای مشخصی به فرم دایره یا بیضی است که به آن Tone Field گفته می شود. تحقیقات جدید در زمینه فرم Tone Field این را نشان میدهد که فرم بیضی برای نتهای هنگ درام، نتیجه بهتری در زمینه انتشار، حجم و پایداری صدای هنگ درام ایجاد میکند.
همچنین امکان بیشتری در ایجاد افکتهای صوتی را فراهم میکند. بدست آوردن اندازه صحیح Tone Field برای ایجاد آن بر بروی بدنه ساز بسیار دقیق و حساس است بطوریکه هر سانتیمتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و محاسبات بسیار دقیقی برای آن انجام میگیرد.
مهمترین و پیچیدهترین مرحله بعد از ساخت ساز هنگ درام و فرم دهی بدنه ی آن، کوک کردن نت هاست. به طور کلی بیش ۶۵ درصد از مجموعه تلاش در ساخت و تولید ساز هنگ درام به مرحله کوک مربوط میشود و این درصد بالا حاکی از اهمیت ویژه ی این مرحله است.
در ورژنهای نرمال ساز هنگ درام و هپی درام، صفحه بالایی دارای یک نت دینگ و ۷ نت دیگر در روی بدنه قوس بالایی است؛ ولی امروزه سازندگان با تغییراتی در تعداد نتها روی بدنه تعداد نتها را به ۱۳ عدد هم رساندهاند. البته لازم است ذکر شود بالا رفتن تعداد نتها طبیعتاً برای نوازندگان هنگ درام امکانات بیشتری را فراهم میکند اما به دلیل محدودیت فضای روی ساز نتهای اضافه تر در اکتاوهای بالاتر و زیرتر خواهند بود، زیرا فضای کمتری را اشغال میکنند.
هر سازی که دارای نت هایی با فرکانسهای متفاوت می باشد، از الگوی خاصی به نام گام تبعیت میکند. گام الگوی فواصل فرکانسی بین نت هاست. ساز هنگ درام نیز از همین الگوها پیروی میکند. از آنجایی که فرکانس هر نت بر روی این ساز ثابت و غیرقابل تغییر است هر ساز هنگ درام از یک الگوی گام مشخص و غیرقابل تغییر پیروی میکند. این الگوی گام چگونگی چیدمان نت ها را بر روی هر هنگ درام تعیین میکند.
امروزه در دنیا نوازندگان سازهای کوبه ای و آهنگسازان درحال انجام تجربه های جدید و متفاوت بر روی این ساز هستند تا توانایی ها و قابلیتهای بالقوه ی این ساز را به عرصه ی بالفعلِ اجرای موسیقی وارد کنند.