همه می توانند آواز بخوانند، اما همه نمی توانند خوب بخوانند. دقیقاً مانند یادگیری نواختن ساز، برای زیبا آواز خواندن هم باید فنون و اصول صحیح آنرا یادگرفت و مرتبا تمرین کرد.

 

راهکارهایی اساسی برای افزایش کیفیت خواندن

با تمرکز، صبر، اختصاص وقت لازم برای تمرین و توجه به جزئیات، هر کسی می تواند به زیبایی آواز بخواند. خوانندگان موفق دارای یک سری ویژگیهای مشترک هستند، از جمله اینکه وضعیت بدنی خوبی دارند، تنفس شکمی را رعایت می کنند و می دانند که چگونه صدای خود را برای ساختن یک موسیقی جذاب شکل دهند.

 اصلاح وضعیت خواندن

مرحله اول: بر روی اصلاح وضعیت بدنی خود تمرین کنید

1- شانه ها را به سمت عقب و پایین نگه دارید

هیچ گاه شانه های خود را به سمت جلو یا بالا جمع نکنید. وضعیت ظاهری بدن شما باید آرام و با اعتماد به نفس به نظر برسد.

با استفاده از شانه های خود قفسه سینه خود را کمی بالا بکشید، این کار باعث می شود ریه های شما بتوانند هوای بیشتری را ذخیره کنند.

البته، سعی نکنید که این حالت بدنی را به طور غیر طبیعی در خودتان ایجاد کنید. بنابراین، فقط تاجائیکه احساس راحتی می کنید، شانه ها را به سمت عقب بکشید، نه بیشتر.

برای اینکه بهترین وضعیت بدنی خود را پیدا کنید می توانید روی زمین دراز بکشید، جاذبۀ زمین بدن شما را در بهترین حالت ممکن هدایت می کند.

زیبا خواندن

2- سر خود را طوری نگه دارید که چانه شما موازی سطح زمین باشد

این کار برای باز نگه داشتن راه هوا در حلق ضروری است. بالاتر یا پائین تر نگه داشتن سر باعث منقبض شدن تارهای صوتی، محدود شدن صدا و کاهش توانایی شما برای خواندن می شود.

زیباتر آواز خواندن

3- طوری بایستید که شکم کاملا صاف باشد، به سمت جلو یا عقب خم نشوید

باید طوری صاف بایستید که شانه های شما درست در امتداد مچ پا قرار بگیرند و در عین حال، کمرتان نیز راحت باشد.

وضعیت بدن در هنگام آواز خواندن

4- موقع ایستادن پاها را به اندازۀ 15 الی 17 سانتیمتر از هم باز کنید

یک پا باید کمی جلوتر از پای دیگر باشد. این کار باعث می شود که هنگام آواز خواندن وزن بدن شما کمی به سمت جلو متمایل شود.

بهتر آواز بخوانیم

5- مفاصل خود را شل کنید

زانوها و آرنج ها را باید شل باشند و البته کمی هم خم. آنها را جمع و منقبض نکنید.

داشتن بدنی آرام به شما کمک می کند تا هنگام آواز، علاوه بر تولید صدای بهتر بتوانید روی صدای خود نیز کنترل بیشتری داشته باشید.

اگر در بدنتان احساس گرفتگی و تنش می کنید، به آرامی بدن خود را تکان دهید یا به هنگام نفس کشیدن ابتدا کمی بدن را جلو ببرید و سپس آنرا صاف کنید تا وضعیت بدنتان دوباره به حالت عادی برگردد.

تمرین آواز خواندن

6- حالا تمامی مراحل را جلوی آینه تمرین کنید

آینه بهترین وسیله برای پی بردن به اشتباهات تان است. یا اینکه می توانید به هنگام خواندن از خودتان ویدیو تهیه کرده و بعد آن را تماشا و وضعیت بدنی تان را تجزیه و تحلیل کنید.

هم از کنار و هم از جلو وضعیت بدنی تان را بررسی کنید تا متوجه هرگونه خطا شوید. همچنین، می توانید در کنار یک دیوار بایستید و تمرین کنید.

طوری جلوی دیوار قرار بگیرید که سر، شانه ها و پاشنه دیوار را لمس کنند. حالا این نکات را یک به یک اجرا کنید: شانه ها به عقب، چانه موازی با کف زمین، قفسه سینه کشیده، شکم صاف و مفاصل آرام باشند.

 

مرحله دوم- بر روی نحوۀ تنفس صحیح تمرین کنید

آواز خواندن

1- به هنگام خواندن، عمیق و یکنواخت نفس بکشید

در حالت عادی، الگوی تنفسی همه انسانها کم عمق (کوتاه) و سریع است، زیرا بدن در حالت عادی به اندازه زمانیکه آواز می خوانید به هوا احتیاج ندارد. هنگام آواز خواندن، باید بتوانید مقدار زیادی هوا را به سرعت استنشاق کنید، سپس به هنگام آواز آن را آهسته و پیوسته به بیرون دهید.

تنفس شکمی در آواز خواندن

2- از شکم نفس بکشید، نه از سینه

این بزرگترین و مهمترین تغییری است که خوانندگان باید در شیوۀ تنفس خود ایجاد کنند. باید بر روی نفس کشیدن به صورت افقی تمرکز کنید، یعنی طوری که با دم شما شکم منبسط و با بازدم شکم منقبض شود.

تصور کنید حلقه ای در اطراف شکم و کمرتان بسته شده که به هنگام نفس کشیدن منبسط و به هنگام بازدم منقبض می شود، بطوریکه هوا را از پایین ریه ها به سمت سینه و دهان هدایت می کند.

توجه داشته باشید که هنگام تنفس طبیعی، قفسه سینه بالا و پایین می رود. در حالیکه، موقع آواز خواندن سینه باید کاملا بی حرکت باشد.

در حالیکه دست خود را روی شکم تان گذاشته اید، نفس بکشید و شکم تان را کاملا از هوا پر کنید. دقت داشته باشید که نه موقع دم و نه بازدم سینه اصلا حرکت نکند.

تنفس عمیق و آواز خواندن

3- تنفس عمیق را تمرین کنید

برای این منظور، تکنیک های زیر را امتحان کنید. روی زمین دراز بکشید و دو دست خود را روی شکم بگذارید. از طریق شکم شروع به نفس کشیدن کنید، در حدیکه تا دستانتان بالاتر از قفسه سینه بیایند.

سپس هوا را خارج کرده و بدن را به حالت اولیه برگردانید. در تمرین بعدی، با چهار شماره (1 ، 2 ، 3 ، 4) هوا را استنشاق کرده و سپس با چهار شماره نفس خود را آزاد کنید.

در مرحلۀ بعدی با شش شماره دم و ده شماره بازدم را تکرار کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید که بتوانید دم را کوتاهتر و بازدم را بلندتر کنید، بطوریکه با یک شماره دم و با بیست شماره بازدم کنید.

درحقیقت، بهترین خوانندگان آنهایی هستند که با استنشاق هوای کم، نت هایِ با صدایِ بلند را به راحتی می خوانند، بنابراین این تمرین را خیلی جدی بگیرید.

آموزش آواز4- آن اشتباهاتی را که در تنفس معمولی خود دارید اینجا دیگر تکرار نکنید. از آنجائیکه تنفسِ هنگام آواز بسیار متفاوت از تنفسِ طبیعی است، افراد مبتدی به هنگام تلاش برای تمرکز بر روی تنفسِ آواز، اشتباهاتی مرتکب می شوند.

مواردیکه باید دقت باشید، اینها هستند: اگر سعی کنید تا جائیکه ممکنست ریه های خود را پر کنید تا نفس کم نیاورید، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید.

بهتر است به جای تمرکز بر روی استنشاق هوای بیشتر، بر روی پیوستگی تنفس تان تمرکز کنید تا بتوانید برای مدت بیشتری هوای استنشاق شده را حفظ کنید.

برای اینکه تن صدای بهتری داشته باشید بجای اینکه هوا را به زور از ریه ها خارج کنید اجازه دهید هوا به آرامی خارج شود.

اشتباه بزرگ دیگری که بعضی از خوانندگان مرتکب می شوند اینست که جلوی هوا را می گیرند و صدای خود را بین دم و بازدم متوقف می کنند.

بهتر است ابتدائا تمرکزتان بر روی نفس گیری باشد و درست قبل از اینکه شروع به خواندن کنید بی صدا هوا را بیرون دهید.

 

مرحلۀ سومبر روی زیبایی صدایتان تمرین کنید

از سینه آواز خواندن

1- از سینه آواز بخوانید

بیشتر خوانندگان مبتدی از طریق گلو آواز می خوانند و به همین دلیل هنگام خواندن در سر و گردن خود احساس فشار می کنند.

اگرچه این احساس طبیعی است، اما اگر می خواهید زیبا آواز بخوانید، این روش اشتباه است. در عوض، روی سینه خود تمرکز کنید تا به هنگام خواندن لرزش را در آن احساس کنید.

شما باید فشار را در قفسه سینه خود احساس کنید، گویی که صدا از عضلات سینه شما خارج می شود. اگر تنفس شکمی داشته باشید، از سینه آواز خواندن برای شما بسیار راحت خواهد بود.

اگر با خواندنِ از قفسه سینه مشکل دارید، از دیافراگم (عضله زیر ریه ها که تنفس را کنترل می کند) آواز بخوانید.

صدای شفاف

2- هدف اصلی اینست که صدای شما واضح باشد و طنین انداز شود

هر کسی تعریف متفاوتی از زیبایی دارد، اما برخی تعاریف مانند همین وضوح و طنین انداز بودن، مشترک اند. منظور از وضوح و شفافیت اینست که شنونده بتواند کلمات را بدون هیچ خدشه و آسیبی بشنود و منظور از طنین صدا همان ارتعاشات عمیق و تقریباً ناخودآگاه در صدا هستند.

آموزش آواز پاپ

3- یک صدای خوب و زیبا قابلیت طنین انداز شدن دارد

صدا زمانی می تواند پرطنین شود که نت ها با صدایی غنی و کامل ادا شوند. در این حالت، صدای شما در سینه و دهان و گلو حالت اکو پیدا می کند تا بتواند عمق بیشتری ایجاد نماید.

در این حالت است که احساس لرزشی جزئی در صدای خود خواهید داشت. برای تقویت طنین صدای خود باید بر روی اینکه صدایتان از کجا می آید،

یا اینکه بازشدن لب ها یا حرکت زبان چه تأثیری روی صدا می گذارند، خیلی تمرکز کنید. تمرین تان را با ایجاد یک صدای “ای ی ی ی ی” مانند شروع کنید.

مدام این صدا را از سینه به سمت دان تان بالا و پائین ببرید. این در واقع، همان طنین صدای شماست. زبان خود را به سمت دندان های پایین حرکت دهید، دهان خود را تا جائیکه امکان دارد باز کنید تا فضای بیشتری برای ورود هوا ایجاد شود.

هرگز نت های مصوت (حروف صدادار) را “قورت” ندهید و از پشت حلق آواز نخوانید. وقتی این کار را انجام می دهید، آنها مبهم و نامشخص به گوش می رسند.

راحت آواز بخوانید

4- در محدوده صوتی ایکه راحت هستید، آواز بخوانید

برخی از افراد حتی با وجود تمرینات زیاد اما با خواندن در محدودۀ صوتی بالا راحت نیستند. اگر تمرینات تان را به دقت انجام دهید، می توانید دامنه صدای خود را پیدا کنید.

منظور از این دامنه مجموعه ای از نت هاست که شما قادرید به راحتی آنها را بخوانید. پائین ترین نتی که می توانید بدون هیچ مشکلی و به راحتی بخوانید، پایین ترین دامنه صوتی شما به حساب می آید.

در نقطۀ مقابل، بالاترین نتی که می توانید بدون هیچ مشکلی و به راحتی بخوانید، بالاترین دامنه صوتی شماست. بنابراین، دامنه آوازی شما شامل تمامی نت هایی می شود که در این حد بالا و پایین قرار دارند.

مدرس آواز

5- حتما از یک مدرس آواز کمک بگیرید

برای یک خواننده هدفمند داشتن یک مدرس و راهنما ضروری است زیرا شما به تنهایی و بصورت خودآموز فقط می توانید دانش محدودی کسب کنید.

در حالیکه مدرسین سلفژ و آواز از علم صدا، تئوری موسیقی و نحوه تشخیص مشکلات آوازی که خودتان متوجه نمی شوید، آگاه هستند.

قبل از انتخاب، حتما با حداقل 3 مدرس صداسازی و آواز ملاقات کنید. یک مدرس خوب باید تجربه کافی و یا مدرک آموزش آواز را داشته باشد.

مرحلۀ چهارمبر روی آماده سازی صدایتان کار کنید

گرم کردن صدا

1- گرم کردن صدا قبل از خواندن

درست مانند اینکه یک ورزشکار قبل از مسابقه باید عضلات خود را آماده کند، یک خواننده نیز برای جلوگیری از فشار و آسیب دیدگی حتما باید صدای خود را گرم کند.

البته، هیچگاه با یک آهنگ، یا حتی مصوت ها و بی صداها تمرین تان را شروع نکنید. درعوض، با چند میزان ساده کارتان را شروع کنید.

مثلا، زمزمه کنید؛ زمزمه بدون فشار آوردن به تارهای صوتی شما صدایتان را باز می کند. یا لب ها و زبان خود را بچرخانید تا دهان و فک شما گرم شود.

یک ترمین دیگر اینست که با یک میزان خیلی ساده شروع کنید و نت ها را به آرامی بالا و پایین بروید (دو، می، سل، می، دو). بهتر است 10-15 دقیقۀ اول تمرین را با آهنگ های ساده شروع کنید، سپس وارد آهنگ های سخت تر شوید.

رطوبت گلو و آواز خواندن

2- رطوبت بدن تان را تحت هر شرایطی حفظ کنید

تارهای صوتی برای ایجاد صدا دچار ارتعاش و لرزش می شوند و لازمست که برای اینکه آزادانه حرکت کنند، به خوبی روغن کاری شوند.

روزانه بین 4-6 لیوان آب بنوشید و هنگام تمرین نیز یک بطری آب کنار خود داشته باشید. در شبی که کنسرت دارید حتما در طول روز و قبل از اجرا آب کافی بنوشید.

خواب کافی و آواز خواندن

3- به اندازه کافی بخوابید

برای اینکه بتوانید روی تکنیکهای آوازی متمرکز کنید و از خستگی یا آسیب دیدگی صدایتان جلوگیری کنید، باید آرامش داشته باشید. باید هر شب بین 6-8 ساعت خواب منظم داشته باشید تا بتوانید هرچه بهتر آواز بخوانید.

خوراکی های ممنوع برای صدا

4- از مصرف زیاد الکل، کافئین و لبنیات خودداری کنید

الکل و کافئین گلو را خشک می کند و باعث می شود هنگام آواز به تارهای صوتی شما فشار وارد آید. خوردن یا نوشیدن فراوان محصولات لبنی باعث ایجاد مخاط و در نتیجه مانع تنفس صحیح می شود.

فریاد زدن ممنوع

5- تا جائیکه می توانید فریاد نزنید

زیرا، وقتیکه فریاد می زنید هوا با فشار سنگینی در میان تارهای صوتی شما وارد می شود باو در نتیجه، صدای شما را نیز تحت فشار قرار می دهد. بنابراین، برای محافظت از صدای تان، حتی الامکان به آرامی صحبت کنید.

سیگار کشیدن ممنوع

6- از استعمال سیگار خودداری کنید

سیگار کشیدن به بافت ریه های شما آسیب می رساند و باید از آن اجتناب کنید.