ترفندهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند تا بتوانید انجام تمرینات ورزشی روزانه تان را بطور مداوم حفظ کنید. علاوه بر احساس خودانگیزشی، تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی به هنگام ورزش منجر به انجام تمریناتی با کیفیت بالاتر می شود.

گوش دادن به موسیقی و ورزش

گوش دادن به موسیقی، انجام حرکات ورزشی را راحتتر و لذت بخش تر می‌کند

طی یک دوره تحقیقات مستمر علمی، محققان دریافتند گوش دادن به موسیقی قبل و در حین تمرینات ورزشی مزایای قابل توجهی را به همراه دارد.

آنها دریافتند که گوش دادن به موسیقی قبل از ورزش به افراد کمک می کند تا تصور و تجسم اینکه تمام تلاش خود را انجام خواهند داد در ذهن شان شکل گیرد و مهارت های حرکتی شان بهبود یابد.

گوش دادن به موسیقی در حین ورزش نیز مزایای بیشتری را به دنبال دارد. در حین فعالیت های استقامتی  مانند دویدن یا دوچرخه سواری، گوش دادن به موسیقی به بهبود روحیه و کارآیی فرد و افزایش استقامت بدن کمک بسیار زیادی می‌کند.

افرادی که در طول فعالیت های استقامتی به موسیقی گوش فرا می دهند، متوجه سختی انجام حرکات ورزشی، فشار مضاعفی که به بدن وارد میشود و بالا رفتن میزان تلاش خود نخواهند شد.

گوش دادن به موسیقی و ورزش

به هنگام گوش دادن به موسیقی در حین ورزش به این نکات توجه کنید

1. تمپوی خود را پیدا کنید

تمپو به معنای سرعت اجرای ضرب‌هاست، یعنی سرعتی که یک قطعه موسیقی در آن اجرا می‌شود.
یک اتفاق جالبی که موقع گوش دادن به موسیقی در حین ورزش کردن رخ می‌دهد اینست که الگوی حرکتی بدن ما با سرعت و ضرب موسیقی هماهنگ می شود.

هر یک از ما حتما این حالت را تجربه کرده ایم، مثلا به هنگام پیاده روی دقیقا با همان ضرب آهنگ و سرعت موسیقی‌ای که در حال گوش دادن هستیم راه می رویم. این حالت کاملا ناخودآگاه اتفاق می افتد و چیزی نیست که شما آنرا با آموزش فرا گرفته باشید.

گوش دادن به موسیقی و ورزش

اما دلیل این اتفاق چیست؟

در عین حال که بیشتر سیگنالهای شنوایی از طریق گوش به سمت مغز و از آنجا به لایه اولیه شنوایی حرکت می کنند، اما یک مسیر ثانویه نیز وجود دارد که از گوش به سمت مغز و نخاع می رود.

رشته های عصبی موجود در نخاع به ما در ایجاد الگوهای حرکتی، مثل راه رفتن کمک می کنند. سیگنال‌های شنوایی با این رشته های عصبی نخاعی جفت می شوند و ضربان نبض و قلب نیز به آنها اضافه می شوند تا همگی به شکل گیری الگوهای حرکتی ما کمک کنند.

به همین دلیل است که پیاده روی با یک ضرب آهنگ ثابت برای ما بسیار آسان است. و از آنجائیکه این بخش از سیگنال شنوایی هرگز به قشر مغز نمی رسد، بنابراین اصلا لازم نیست که ما “فکر” کنیم تا این اتفاق بیفتد، بلکه تمامی این اتفاقات بدون آگاهی رخ می دهند.

حال با علم به این موضوع، اولین قدم برای داشتن یک تمرین ورزشی مؤثر اینست که سرعت و ضرب آهنگ مناسب خود را پیدا کنید. بعنوان مثال، اگر در حال انجام یوگا یا پیلاتس هستید بهتر است موسیقی ای با تمپوی ملایم انتخاب کنید.

گوش دادن به موسیقی و ورزش

2. موسیقی موردعلاقه تان را انتخاب کنید

اما یافته های جالب تری که از بررسی های انجام شده بدست آمده نشان می دهد وقتیکه فرد موسیقی موردعلاقه اش را گوش می دهد، بیشترین بازدهی را برای او به دنبال دارد.

بنابراین می‌توان گفت گوش دادن به موسیقی، به خصوص موسیقی های مهیج که خودتان انتخاب می کنید، روشی مطمئن برای کمک به افزایش شدت و کیفیت تمرینات ورزشی شماست.

البته، نوع تمرین ورزشی ایکه در حال انجام آن هستید نیز مهم است. به عنوان مثال، بهتر است بهنگام انجام یوگا از موسیقی های بیکلام استفاده کنید تا تمرکزتان از دست نرود. یا موقع انجام ورزش‌های استقامتی به موسیقی با صدای بلند گوش دهید تا باعث ایجاد انرژی و انگیزه در شما شود.

گوش دادن به موسیقی و ورزش

3. چندین لیست پخش موسیقی داشته باشید

به چند دلیل باید این کار را بکنید

اول اینکه استفاده کردن از لیست پخشهای مختلف در هرروز باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق درشما خواهد شد. چرا که انسان خیلی سریع به هر چیزی عادت می کند، یعنی اگر شما هر روز به هنگام ورزش کردن به یک لیست موسیقی یکسان گوش دهید، رفته رفته سطح کیفی ورزش شما پائین خواهد آمد.

اما استفاده از موسیقی های مختلف و اضافه کردن قطعات جدید به آن بطور مرتب، به حرکات ورزشی شما تازگی، هیجان و اشتیاق می بخشد.
پس به یاد داشته باشید که هر ورزشی به سرعت و قدرت خاصی نیاز دارد، اگر به دنبال بهره گیری هر چه بیشتر از تمرینات ورزشی خود هستید توصیه می شود برای هر نوع ورزشی یک لیست موسیقی متناسب با همان تهیه کنید.